Station Mechelen: verschil tussen versies

k (→‎Geschiedenis: update)
k (Tekst vervangen - "[[Wikipedia:" door "[[wp:")
 
(27 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{translation|Mechelen's railway station.}}
+
{{Translation|Mechelen's railway station.}}
[[Afbeelding:grootstationmechelen.jpg|thumb|400px|<div style="text-align:center">'''Het Mechelse spoorwegstation aan het Koning Albertplein'''</div>]]
+
[[Afbeelding:grootstationmechelen.jpg|thumb|350px|<div>'''Het Mechelse spoorwegstation in Expo '58 stijl aan het Koning Albertplein'''</div>]]
  +
<div class="FrR">
[[Afbeelding:Voorstelling stationsomgeving.jpg|thumb|<div style="text-align:center">'''Voorstelling van de<br /> nieuwe stationsomgeving,<br />Kunstmarkt 2011'''</div>]]
 
  +
{{#multimaps:center=51.01914,4.483758|zoom=16|width=352px|height=370px
Het spoorwegstation op het [[Koning Albertplein]] is het grote station van [[Mechelen]]. Duizenden reizigers maken dagelijks gebruik van de 10 sporen die het station telt. In de gang met toegang tot de sporen zijn snacks en broodjes te verkrijgen. Buitendeurs en binnendeurs aan beide uitgangen kunnen fietsen gestald worden. Het kleinere station in Mechelen is [[Station Nekkerspoel]].
 
  +
|Marker=51.017755,4.483001<!--~title=Stationsgebouw Mechelen CentraalEND20210109multimaps-->
  +
}}
  +
<div class="FrC">Hoofdingang van het stationsgebouw in Expo '58 stijl</div>
  +
</div>
  +
  +
Het '''spoorwegstation ''Mechelen-Centraal''''' of '''NMBS-station ''Mechelen''''',<ref group="N">De [[wp:NMBS|NMBS]] gebruikt als stationsnaam steevast 'Mechelen', dus ook op de perrons en in de spoorgidsen, en tal van anderen volgen. Zeer veel instellingen en firma's refereren evenwel naar 'Mechelen-Centraal' of 'Mechelen Centraal'. Op een advies als "Stap af in Mechelen" vraagt men geregeld "Mechelen-Centraal of Mechelen-Nekkerspoel?" vermits een term als 'hoofdstation' of zo niet gebezigd wordt. Toch is 'centraal' veeleer misleidend want het NMBS-station Mechelen-Nekkerspoel ligt merkelijk dichter bij de [[Grote Markt]] en de oriëntantiebaken [[Sint-Romboutskathedraal|Sint-Romboutstoren]].</ref> met dagelijks duizenden reizigers, ligt aan het [[Koning Albertplein]]. Fietsstallingen zijn er aan die voorzijde binnen en aan de achterzijde overdekt buiten. In de aan beide uiteinden van buitenaf direct toegankelijke gang die tot de 10 sporen leidt, zijn snacks en broodjes te verkrijgen en een ruim cafetaria is vanuit de grote inkomhal bereikbaar. In [[Mechelen]] ligt ook het kleinere ''[[station Nekkerspoel]]''.
   
 
==Geschiedenis==
 
==Geschiedenis==
'''De Mijlpaal'''
+
'''De Mijlpaal'''<br />
  +
Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de [[Leuvense vaart]]. De brug (niet de huidige [[wp:vierendeelbrug|vierendeelbruggen]]) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De [[Mijlpaal (gedenkpaal)|Mijlpaal]], vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station; het [[Spoorwegmuseum De Mijlpaal|spoormuseum De Mijlpaal]] werd ernaar genoemd.
:''Hoofdartikels: [[De Mijlpaal]]''
 
Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de [[Leuvense vaart]]. De brug (niet de huidige Vierendeelsbruggen) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De Mijlpaal, vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station; er werd ook een museum naar genoemd.
 
   
  +
'''Hub'''<br />
Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toekomstig spoorwegennet. Een stervormig net zou dat extra accentueren: zuidwaarts naar Brussel en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik en de Oostkantons. Het Arsenaal, de landelijke werkplaats van de NMBS bevestigt dat Mechelen nog steeds een belangrijke en centrale functie heeft in België.
 
  +
Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toen toekomstig stervormig spoorwegennet: zuidwaarts naar Brussel, Wallonië, het Groothertogdom en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen en Nederland, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik, de Oostkantons en Duitsland. Een aftakking [[Mechelse rand#Kontich|Kontich]] - [[Mechelse rand#Lier|Lier]] bracht de Kempen dichtbij. Het netwerk vanuit Mechelen spreidt zich ook in de richtingen van Sint-Niklaas, Halle, Elsene<ref group="N">Het NMBS-station 'Etterbeek' ligt ondanks die naam op grondgebied Elsene en ook dichter bij het centrum daarvan.</ref> en sinds 2012 via een nieuwe lijn tot de luchthaven 'Brussel Nationaal' te Zaventem.
  +
<!--
  +
*25: Brussel-Noord - (Antwerpen) Y Luchtbal (met 25N: Mechelen – Schaarbeek)
  +
*25A Mechelen - Antwerpen werd door lijnen 25 en 27 opgevangen, sporen opgebroken in 1970
  +
*25N Mechelen - Machelen (onderdeel van de verbinding met de luchthaven van Zaventem, aldus sinds 2012 bereikbaar, zie [[wp:Diabolo-project|Diabolo-project]])
  +
*26: Mechelen - Etterbeek - Halle
  +
*27: Brussel-Noord – Antwerpen-Centraal, 2 sporen, 120 km/u (met 27B: Mechelen-Nekkerspoel –[[Muizen]])
  +
::Schaarbeek - Mechelen 1908,
  +
*53
  +
*53A
  +
*54
  +
Opgebroken industielijnen:
  +
*278: van lijn 27B net buiten Mechelen ([[Mechelse rand#Heisbroek|Heisbroek]]) naar [[Mechelse rand#Sint-Katelijne-Waver|Sint-Katelijne-Waver]],
  +
*douanestation
  +
-->
   
  +
Het [[Arsenaal]], steeds de voornaamste landelijke werkplaats van de Belgische spoorwegen, bevestigt ook heden de belangrijke en centrale spoorwegfunctie van Mechelen in België.
'''De Expokoorts'''
 
   
  +
'''Koningin Victoria'''<br />
In 1837 werd het eerste station opgetrokken. Het was een simpel neoclassicistisch gebouw dat werd gesloopt in 1855. Dit station werd vervangen door een imposant eclectisch gebouw met ijzeren spanten, volgens de plannen van de Brusselse architect [[Wikipedia:Charles-Emile Janlet|Charles-Emile Janlet]] in 1888. Een grote beglaasde hal (die zelfs groter was dan het huidige centraalstation van Antwerpen) met ijzeren spanten overspande vijf sporen met drie perrons. Dit station werd getroffen door een luchtbombardement in 1944. De constructie werd uiteindelijk terug afgebroken in de periode 1958-1960 op vraag van de burgemeester. De man wilde namelijk een stuk wereldtentoonstelling van 1958 in Mechelen brengen door het gebouw te vervangen door een moderne constructie in Expostijl, ontworpen door architect Van Meerbeeck en uiteindelijk voltooid in 1959. Dit is het gebouw dat er vandaag de dag staat. Het is puur functioneel wat de stijl betreft: het gebouw heeft doorgaans rechthoekige vormen en eentonige patronen. Ook de combinatie van gordijngevels en zichtbaar beton is niet onopvallend.
 
  +
In 1843, 1845 en 1858 bezocht de Britse [[wp:Victoria van het Verenigd Koninkrijk|koningin Victoria]] België. Zij en koning [[wp:Leopold I van België|Leopold I]] ontmoetten mekaar telkens te Mechelen, waar ze per trein waren aangekomen.<ref>Diverse bloggers. [[blog:/2014/09/180#comment-108723|180 (reacties vanaf 2014-10-10 21:48)]]. Mechelen Blogt. <small>Nagezien 2014-11-28.</small></ref>
   
  +
[[Afbeelding:Voorstelling stationsomgeving.jpg|thumb|<div>'''Voorstelling van de<br /> nieuwe stationsomgeving,<br />Kunstmarkt 2011'''</div>]]
'''De nabije toekomst'''
 
   
  +
'''De Expokoorts'''<br />
Er bestaan plannen om het station af te breken en tegen 2021 moet het nieuwe station operationeel zijn. Deze enorme investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite.
 
  +
In 1837 werd het eerste station opgetrokken. Het was een simpel neoclassicistisch gebouw dat werd gesloopt in 1855. Dit station werd vervangen door een imposant eclectisch gebouw met ijzeren spanten, volgens de plannen van de Brusselse architect [[wp:Charles-Emile Janlet|Charles-Emile Janlet]] in 1888. Een grote beglaasde hal (die zelfs groter was dan het huidige centraalstation van Antwerpen) met ijzeren spanten overspande vijf sporen met drie perrons. Dit station werd getroffen door een luchtbombardement in 1944. De constructie werd uiteindelijk terug afgebroken in de periode 1958-1960 op vraag van de burgemeester. De man wilde namelijk een stuk wereldtentoonstelling van 1958 in Mechelen brengen door het gebouw te vervangen door een moderne constructie in Expostijl, ontworpen door architect Van Meerbeeck en uiteindelijk voltooid in 1959. Dit is het gebouw dat er vandaag de dag staat. Het is puur functioneel wat de stijl betreft: het gebouw heeft doorgaans rechthoekige vormen en eentonige patronen. Ook de combinatie van gordijngevels en zichtbaar beton is niet onopvallend.
  +
  +
'''De nabije toekomst'''<br />
  +
Het station in ''Expo '58''-stijl zal afgebroken worden en tegen 2021 moet het nieuwe stationsgebouw operationeel zijn. Deze investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite en het ingrijpende [[Tangent]]project, waartoe de werken werden aangevat.
   
 
==Adres==
 
==Adres==
 
'''Station NMBS''' - [[Koning Albertplein]] 2 - 2800 Mechelen
 
'''Station NMBS''' - [[Koning Albertplein]] 2 - 2800 Mechelen
   
==Bron==
+
==Galerij==
  +
<gallery>
* Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen deel 9n, pp 278 e.v.
 
  +
Afbeelding:01mechelenstationoud.jpg|'''Station in Mechelen'''
* Malines Jadis & Aujourd'hui, pp 48 e.v.
 
  +
Afbeelding:Spoorweg Mechelen.jpg|'''Stoomtrein in het Mechelse station'''
  +
Afbeelding:1835.jpg|'''Inhuldiging 1835'''
  +
Afbeelding:Station_Plan_Spoorwegen_1835-1848.jpg|'''Uitbreiding spoorwegnet vanaf 1835'''
  +
</gallery>
  +
  +
==Filmlinks==
  +
<div class="YtTop YtNew">
  +
<div class="YtA"><div class="YtB">
  +
<embedvideo service="vimeo" dimensions="356x200">81106034</embedvideo></div><!--identieke opname, andere uploader: id=25551374-->
  +
Mobiliteitsjournaal november 2013</div>
  +
<div class="YtA"><div class="YtB">
  +
<youtube width="356" height="200">QuEL2AHNDNU</youtube></div>
  +
Het station krijgt voeten 2019-2020</div>
  +
</div><br />
  +
<div class="YtBottom YtNew">
  +
<div class="YtA"><div class="YtB">
  +
<youtube width="236" height="177">fIBplNHAaWU</youtube></div>
  +
Vierendeelbrug over de Vaart 2010</div>
  +
<div class="YtA"><div class="YtB">
  +
<youtube width="236" height="177">XjnxgJUPRgw</youtube></div>
  +
Stationsproject 2010</div>
  +
<div class="YtA"><div class="YtB">
  +
<youtube width="236" height="177">HZvlVPmPI0I</youtube></div>
  +
Stationswerf juni 2014</div>
  +
</div><br />
  +
  +
==Zie ook==
  +
{{station}}
   
==Externe Links==
+
==Externe links==
 
*Website [http://www.railtime.be NMBS met reisrouteplanning]
 
*Website [http://www.railtime.be NMBS met reisrouteplanning]
*Zie ook ''[[Wikipedia:Station Mechelen|Wikipedia]]''.
+
*Zie ook ''[[wp:Station Mechelen|Wikipedia]]''.
 
*Meer [http://www.flickr.com/search/?w=all&q=station+mechelen&m=text Foto's]
 
*Meer [http://www.flickr.com/search/?w=all&q=station+mechelen&m=text Foto's]
 
*Het spoorwegstation in [http://www.flickr.com/photos/[email protected]/377364832/ 1888]
 
*Het spoorwegstation in [http://www.flickr.com/photos/[email protected]/377364832/ 1888]
Regel 35: Regel 88:
 
*[http://dc132.file.qip.ru/flash/player.swf?file=http://dc132.file.qip.ru/img/135218468/cfbba8b3/dlink__2Fdownload_2Fx3UWWolQ_3Ftsid_3D20100723-132526-f1240c3b/preview.flv&image=http://dc132.file.qip.ru/img/135218468/cfbba8b3/aefc0a75_kak_kladut_relsi.flv&logo.link=http://file.qip.ru/video/x3UWWolQ/aefc0a75_kak_kladut_relsi.html&logo.hide=false&logo.file=http://dc132.file.qip.ru/images/logo.png&logo.position=top-left&plugins=sharing&sharing.link=http://file.qip.ru/video/x3UWWolQ/aefc0a75_kak_kladut_relsi.html&sharing.code=%3cINCREDI_EMBED+src%3D Zo wordt een treinspoor gelegd]
 
*[http://dc132.file.qip.ru/flash/player.swf?file=http://dc132.file.qip.ru/img/135218468/cfbba8b3/dlink__2Fdownload_2Fx3UWWolQ_3Ftsid_3D20100723-132526-f1240c3b/preview.flv&image=http://dc132.file.qip.ru/img/135218468/cfbba8b3/aefc0a75_kak_kladut_relsi.flv&logo.link=http://file.qip.ru/video/x3UWWolQ/aefc0a75_kak_kladut_relsi.html&logo.hide=false&logo.file=http://dc132.file.qip.ru/images/logo.png&logo.position=top-left&plugins=sharing&sharing.link=http://file.qip.ru/video/x3UWWolQ/aefc0a75_kak_kladut_relsi.html&sharing.code=%3cINCREDI_EMBED+src%3D Zo wordt een treinspoor gelegd]
   
==Galerij==
+
==Bronnen==
  +
<div class="References">
<div class="thumb tright;" style="border:1px solid silver; padding: 3px; float: right; clear: right;"><googlemap version="0.9" lat="51.01802" lon="4.483817" zoom="16" width="300" height="300"> (S) 51.017655, 4.483054 Mechelen Centraalstation </googlemap></div>
 
  +
*Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen deel 9n, pp 278 e.v.
<gallery style="text-align:center">
 
  +
*Malines Jadis &amp; Aujourd'hui, pp 48 e.v.
Afbeelding:01mechelenstationoud.jpg|'''Station in Mechelen'''
 
  +
<references />
Afbeelding:Spoorweg Mechelen.jpg|'''Stoomtrein in het Mechelse station'''
 
  +
</div>
Afbeelding:1835.jpg|'''Inhuldiging 1835'''
 
Afbeelding:Station_Plan_Spoorwegen_1835-1848.jpg|'''Uitbreiding spoorwegnet vanaf 1835'''
 
</gallery>
 
   
==Filmlink==
+
==Voetnoten==
<table border="2">
+
<div class="References">
  +
<references group="N" />
<tr>
 
  +
</div>
<td width="250" align="center">
 
<youtube>
 
title= Vierendeelbrug over de Leuvense Vaart
 
movie_url= http://www.youtube.com/watch?v=fIBplNHAaWU
 
embed_source_url= http://www.youtube.com/v/fIBplNHAaWU
 
wrap = no
 
width=200
 
</youtube>
 
<td width="250" align="center">
 
<youtube>
 
title=Nieuw stationsproject 2010
 
movie_url= http://www.youtube.com/watch?v=XjnxgJUPRgw
 
embed_source_url= http://www.youtube.com/v/XjnxgJUPRgw
 
wrap = no
 
width=200
 
</youtube>
 
</tr>
 
</table>
 
   
 
[[Categorie:Vervoer]]
 
[[Categorie:Vervoer]]

Huidige versie van 20 jan 2021 om 08:00

English.gif Mechelen's railway station.
Het Mechelse spoorwegstation in Expo '58 stijl aan het Koning Albertplein

Bezig met het laden van de kaart...

Hoofdingang van het stationsgebouw in Expo '58 stijl

Het spoorwegstation Mechelen-Centraal of NMBS-station Mechelen,[N 1] met dagelijks duizenden reizigers, ligt aan het Koning Albertplein. Fietsstallingen zijn er aan die voorzijde binnen en aan de achterzijde overdekt buiten. In de aan beide uiteinden van buitenaf direct toegankelijke gang die tot de 10 sporen leidt, zijn snacks en broodjes te verkrijgen en een ruim cafetaria is vanuit de grote inkomhal bereikbaar. In Mechelen ligt ook het kleinere station Nekkerspoel.

GeschiedenisBewerken

De Mijlpaal
Op 5 mei 1835, toen de eerste publieke treinrit op het Europese vasteland een feit werd, was er nog geen sprake van een station. De trein hield zelfs halt vóór de Leuvense vaart. De brug (niet de huidige vierendeelbruggen) was pas een jaar later, in april 1836, klaar voor gebruik. De Mijlpaal, vanwaar alle spoorafstanden berekend werden, staat vandaag op de rotonde voor de ingang van het station; het spoormuseum De Mijlpaal werd ernaar genoemd.

Hub
Mechelen werd gekozen als middelpunt van een toen toekomstig stervormig spoorwegennet: zuidwaarts naar Brussel, Wallonië, het Groothertogdom en Frankrijk, noordwaarts naar Antwerpen en Nederland, westwaarts naar Gent, West-Vlaanderen en de kust, en oostwaarts naar Leuven, Luik, de Oostkantons en Duitsland. Een aftakking Kontich - Lier bracht de Kempen dichtbij. Het netwerk vanuit Mechelen spreidt zich ook in de richtingen van Sint-Niklaas, Halle, Elsene[N 2] en sinds 2012 via een nieuwe lijn tot de luchthaven 'Brussel Nationaal' te Zaventem.

Het Arsenaal, steeds de voornaamste landelijke werkplaats van de Belgische spoorwegen, bevestigt ook heden de belangrijke en centrale spoorwegfunctie van Mechelen in België.

Koningin Victoria
In 1843, 1845 en 1858 bezocht de Britse koningin Victoria België. Zij en koning Leopold I ontmoetten mekaar telkens te Mechelen, waar ze per trein waren aangekomen.[1]

 
Voorstelling van de
nieuwe stationsomgeving,
Kunstmarkt 2011

De Expokoorts
In 1837 werd het eerste station opgetrokken. Het was een simpel neoclassicistisch gebouw dat werd gesloopt in 1855. Dit station werd vervangen door een imposant eclectisch gebouw met ijzeren spanten, volgens de plannen van de Brusselse architect Charles-Emile Janlet in 1888. Een grote beglaasde hal (die zelfs groter was dan het huidige centraalstation van Antwerpen) met ijzeren spanten overspande vijf sporen met drie perrons. Dit station werd getroffen door een luchtbombardement in 1944. De constructie werd uiteindelijk terug afgebroken in de periode 1958-1960 op vraag van de burgemeester. De man wilde namelijk een stuk wereldtentoonstelling van 1958 in Mechelen brengen door het gebouw te vervangen door een moderne constructie in Expostijl, ontworpen door architect Van Meerbeeck en uiteindelijk voltooid in 1959. Dit is het gebouw dat er vandaag de dag staat. Het is puur functioneel wat de stijl betreft: het gebouw heeft doorgaans rechthoekige vormen en eentonige patronen. Ook de combinatie van gordijngevels en zichtbaar beton is niet onopvallend.

De nabije toekomst
Het station in Expo '58-stijl zal afgebroken worden en tegen 2021 moet het nieuwe stationsgebouw operationeel zijn. Deze investering gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite en het ingrijpende Tangentproject, waartoe de werken werden aangevat.

AdresBewerken

Station NMBS - Koning Albertplein 2 - 2800 Mechelen

GalerijBewerken

FilmlinksBewerken

Mobiliteitsjournaal november 2013
Het station krijgt voeten 2019-2020


Vierendeelbrug over de Vaart 2010
Stationsproject 2010
Stationswerf juni 2014


Zie ookBewerken

Externe linksBewerken

BronnenBewerken

  • Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen deel 9n, pp 278 e.v.
  • Malines Jadis & Aujourd'hui, pp 48 e.v.
  1. Diverse bloggers. 180 (reacties vanaf 2014-10-10 21:48). Mechelen Blogt. Nagezien 2014-11-28.

VoetnotenBewerken

  1. De NMBS gebruikt als stationsnaam steevast 'Mechelen', dus ook op de perrons en in de spoorgidsen, en tal van anderen volgen. Zeer veel instellingen en firma's refereren evenwel naar 'Mechelen-Centraal' of 'Mechelen Centraal'. Op een advies als "Stap af in Mechelen" vraagt men geregeld "Mechelen-Centraal of Mechelen-Nekkerspoel?" vermits een term als 'hoofdstation' of zo niet gebezigd wordt. Toch is 'centraal' veeleer misleidend want het NMBS-station Mechelen-Nekkerspoel ligt merkelijk dichter bij de Grote Markt en de oriëntantiebaken Sint-Romboutstoren.
  2. Het NMBS-station 'Etterbeek' ligt ondanks die naam op grondgebied Elsene en ook dichter bij het centrum daarvan.